zaterdag 16 april 2016

Huisjes-quilt.

Jullie kunnen je vast nog wel herinneren dat enige jaren geleden heel Nederland en omstreken in de ban was van de huisjes-quilt van Jeanneke.
Ze liet toen op haar site haar schattige quiltje zien van 12 huisjes, maar het plan was om er elke dag één te maken, zodat het uiteindelijk na een jaar een grote quilt van 365 huisjes was.
Heb beeldige huisjes voorbij zien komen op diverse blogs, maar ik was weg van dat kleintje van 12, dus besloot ik die te maken en niet die grote.
Toen mijn schoondochter zag waar ik mee bezig was, vroeg ze of ik het quiltje wat groter wilde maken voor de babykamer van de toen hele kleine Sydney.


Natuurlijk wilde ik dat doen, en toen hij klaar was - vol met vrolijke kleurtjes en leuke beertjes - brachten we de quilt naar haar toe.
"Is deze echt voor mij oma? " lijkt ze hier te denken.


Natuurlijk ging ze alles goed bekijken. Wat een ukkie was ze toen nog, ze is nu alweer 4 jaar.
Maar die 12 huisjes bleven wel in mijn gedachten.... zou ik dan ....
Ach, er kwamen weer nieuwe projecten op mijn pad, en daar ben ik - ook nu nog - druk mee.


Tot 2 weken geleden ik er opeens toch zo'n zin in had, maar dan een huisjes-bij-nacht-quiltje met van die leuke verlichte raampjes.
Heb er nu 4 af en het is weer zooooo leuk om te doen!
Kijk niet naar de kleuren, want ik kreeg ze niet goed gecorrigeerd, maar je krijgt een indruk.
Zou ik rode tussen-strookjes doen.....


....... of zwarte? Zo ziet het er nog meer uit alsof het nacht is.
Denk haast dat het dit gaat worden, als ik het quiltje dan ergens hang waar het niet zo licht is, lijkt het net of overal in de huisjes gezellig het licht brandt en de mensen daar bezig zijn met leuke dingen.
Natuurlijk leuke dingen, geen ruzie of ellende, dat komt in mijn huisjes-quiltje niet voor.
Heb net alweer een nieuw huisje geknipt, ditmaal een bruine, is echt weer zo leuk om te doen!
In een uur heb ik alweer een huisje genaaid. Nee, het blijven er wel 12, geen 365 :-)

Wat heb ik nog meer gedaan deze week....


Voor de afwisseling weer een Schildpad pop gekocht.
Of eigenlijk mag ik dit niet zeggen, want dit is een z.g. "Hollandse Inge".
Er staat een ooievaar op haar rug en "Made in Holland".
Vlak na de oorlog wilde de mensen in Nederland liever geen Duitse poppen meer kopen, dus gingen ze bij de Schildpadfabriek deze poppen maken voor Nederland met dezelfde mallen dan voor de Schildpad Inge.
Toch is haar uitstraling weer net iets anders, zodat ze duidelijk te onderscheiden is.


Maar haar beentjes zijn een beetje vreemd en zaten ook verkeerd bevestigd.


Beetje vies ook allemaal, en er zat een gat in het lijfje dat ik wilde repareren.


Beentjes er af geknipt en zo goed mogelijk schoongemaakt met wasbenzine.
Uit een ander oud armpje een stukje geknipt en met Aceton vastgelijmd op het lijfje.


Het verdiend geen schoonheidsprijs, en is zeker niet volgens de regels van de poppen-geneeskunde, maar het is nu weer wat steviger.
Daarna opnieuw de beentjes er aan gemaakt met nieuw elastiek.


Dit schattige jurkje kreeg ik bij het popje. Wat een beeldje is het hè?


 Ze heeft een lief gezichtje en is nu weer lekker schoon en opgepoetst, want ze was erg vuil.


Een deel van de Inge's van Schildpad zitten op dit leuke kleine plankje (regaal) en daar staat ze nu ook bij, genietend van haar zusjes. Heb haar Liselotte genoemd.


Dit mooie grote dikke boek over Schildpad poppen heb ik ook nog gescoord op Marktplaats.
Van foto's kijken word ik ook al helemaal blij.
Nog even en ik wordt zelf een Schildpad pop :-)
Heb ik nog iets aan mijn Boerenbruiloft-quilt gedaan???


Braaf hè, heb een hoekblok gemaakt. Daar komen er natuurlijk 4 van in deze quilt, dus nog 3 te gaan.
In het midden kan ik me leuk uitleven met quiltwerk, maar dat duurt nog wel even.

Ik heb deze week erg genoten van de vele zon-uren die we hier in Utrecht hebben gehad.
Bijna al die buien vielen ergens anders, dus ik kon lekker buiten zitten, in de tuin werken en wandelen in het park.
Ik wens jullie allemaal heel veel zon deze week!

Liefs,
Floor

15 opmerkingen:

  1. Lekker bezig Floor. En weet je wat ik nu zo knap vindt? Dat al die poppen een naam hebben en dat jij dan ook nog weet wie wie is! Als dat geen hersengymnastiek is??? En je huisjes, enig. En ellende willen we niet, dit zijn huizen waar pannenkoeken gegeten worden, waar ze jarig zijn, of sinterklaas vieren, of gezellig een bordspel aan het spelen zijn, of met een lekker boek op de bank! Helemaal leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke huisjes bij nacht Floor. Je kunt haast wel een praktijk als poppendokter beginnen. Je hebt Liselotte mooi opgeknapt. groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuk deze huisjes in de nacht! Wat leuk om iedere keer weer een mooie pop aan je verzameling toe te kunnen voegen; ze is mooi opgeknapt! Fijn weekend, groetjes Nardy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een lief meisje met har huisjes/beertjesquilt. Super leuk, en nu ook de huisjes bij nacht. De mijne ligt ergens tussen een laken, misschien ook een idee om er een véééééél kleinere van te gaan maken.. Geniet vabn je poppen. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een enig idee, die huisjes bij nacht (en ontij)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie huisjes bij nacht en wat een prachtig blok. Mooie pop heb je er ook weer bij en het boek is natuurlijk helemaal geweldig voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Enig die foto's uit de oude doos van Sydney, wat vliegt de tijd dan toch als je zo terug kijkt! Leuk die nieuwe huisjes en mooi met de donkere sashing! Mooi hoekblok ook nog even gemaakt en druk met die andere leuke hobby! Het popje staat er na je goede zorgen weer stralend en vrolijk bij in haar mooie jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer mooi en leuk hier op je blog.
    Tja die huisjes. Ik maakte ze allemaal. groot quilt met de kerk in het midden.
    Het quilt van de kleine meid is echt heel vrolijk.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi kindje en natuurlijk ook een hele mooie quilt!
    Huisjes blijven gewoon leuk en ik snap dat je nu gewoon even je eigen 12 huisjes wilt maken...
    Misschien kunnen de poppen er wel onder slapen ...
    Wat een verzameling heb je inmiddels. En ik zie dat je een heuse poppendokter bent. Ik zou dat echt nooit durven!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Somebody loves the house quilt. The applique block is beautiful.
    Greetings,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een schitterende huisjes met zwarte achtergrond, echt huisjes in de nacht. Wat een lieve mooie pop, fijn dat je haar beentje weer hebt kunnen herstellen.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk zijn al die huisjes...
    Die bij nacht vind ik ook super.
    En ohhh wat groeit jou poppenverzameling.
    Het wordt al een heel museum.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een superleuk idee Floor, om de huisjes in het donker te maken. Zo gezellig, dat licht door de ramen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Floor, wat ben je toch een goede poppendokter. Bij de huisjesquilt kunnen we allerlei spookverhalen bedenken, origineel om een nachtquilt te maken. In gedachten hoor ik er het geluid van een uil bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooi kleinkind, ze zal vast veel plezier van haar quilt hebben. Je bent heerlijk actief geweest hoor, huisjes gemaakt, een pop hersteld en nog een blok voor de boerenbruiloft gemaakt ook.

    BeantwoordenVerwijderen